fredag 23 oktober 2015

Dikt, förbannad lögn och statistik

Hjälp, vilken djungel jag har gett mig in i när jag har börjat skriva på engelska! Den amerikanska e-boksmarknaden som skapats kring Amazon och Kindle och nu sakta men säkert håller på att sprida sig över resten av världen är ett gigantiskt oöverskådligt träsk fullt med kvicksand och trassliga lianer, monster och avgrunder som kan sluka en stackars liten författaraspirant hel. En Bermudatriangel där man publicerar sina böcker och ingen någonsin hittar dem igen.

Tre och en halv miljon e-böcker ligger just nu ute till försäljning på Amazon, många av dem spökskrivna av människor som knappt är skrivkunniga och många av recensionerna som ska locka oss att köpa böckerna är skrivna mot betalning av samma människor eller i alla fall deras kollegor på content farms i tredje världen.

Jag vet inte om det är en så bra idé, egentligen, det här med egenutgivning. Vid närmare eftertanke. Jag äger inte ens någon machete. Och jag är nog inte den sortens författare, som kan göra upp marknadsföringsplaner och publiceringsscheman (och sedan hålla mig till dem!) och analysera marknaden och skriva det som läsarna vill ha, just precis när de vill ha det. 

Men om jag vore det, om jag var en sådan författare, då skulle jag nog göra precis som de har gjort i Youtube-klippet nedan, och sätta mig och analysera alla tillgängliga data. Då får man veta precis vilka troper som säljer bäst i förhållande till antalet tillgängliga titlar på marknaden, dvs precis vad läsarna mest av allt vill ha. (Varken supermodeller eller sociologistudenter finns med på listan, så jag kan ju lika gärna lägga ner mitt eget romanceprojekt...) Och sedan skulle jag lite snabbt slänga ihop en romance om en pokerspelande brandman som träffar en spionerande läkare på semester på Skotska höglandet, blir blixtförälskad och anordnar ett bröllop på stranden. 

Det skulle bli en kioskvältare utan like! Tro mig, statistik ljuger aldrig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar