fredag 4 september 2015

What's in a name ...?

Jag tror att det börjar bli dags att bli vuxen. Sluta fjanta omkring och skaffa egen firma, bokföring, visitkort och pocket protector.

Men hur i helskotta bär man sig åt? Och viktigast av allt: vad ska den lilla, lilla firman heta?!?

Det känns som att det kanske skulle kunna vara lite viktigt, och att jag kan bli sittande med det där namnet i resten av livet om det vill sig illa. Det som känns kul och fräscht hösten 2015 kanske känns hemskt passé och daterat om tio år. Eller redan i april -16.

Ska det vara något lite lustigt, eller något enormt pretentiöst? Något konkret och rakt på sak eller vagt och abstrakt, så att man kan skola om sig till rörmokare och inte behöva registrera ett nytt firmanamn?

Det borde väl ha något med skrivande att göra, men kanske behöver det inte vara särskilt konkret.

Kanske kan det bara vara ett riktigt snyggt ord, eller en synnerligen läcker fras. Något som blir snyggt grafiskt, på visitkort och brevpapper och neonskyltar och ... nehej, man får ingen neonskylt om man bara är översättare och kanske eventuellt kan tänkas bli författare någon gång i framtiden?

Nej, då kan det kanske vara.

Dessutom är det as-svårt att hitta information om hur man egentligen bär sig åt med den där firman om man inte ska ha lager och köpa och sälja och importera och exportera och fakturera och momsredovisa hit och dit. Om man förmodligen aldrig kommer att tjäna några pengar, förutom kanske lite, någon gång vart n:te år. Om man har tur.

Som vanligt passar jag inte in i mallen.

Som vanligt blir det himla svårt.

Men om jag får fina visitkort kanske det kan vara värt det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar